Etelä-Savossa on noussut melkoinen äläkkä Viitoetien kuolemankolareista. Maakunnan edunvalvojat ovat suoraviivaisesti nimenneet syylliseksi tien huonon kunnon. Vaikutelmaa on vielä paikallinen mediakin hyvin vahvasti tukenut.

On totta, ettei Viitostie ole siinä kunnossa, milllainen valtaväylän tulisi olla. Se tulisi kuitenkin muistaa, että ihmiset ne Viitositlläkin ajelevat ja tekevät myös virheitä. Liikennekulttuurissa olisi hyvinkin paljon toivomisen varaa. Helsingistä Heinolaan johtava moottoritie on todella hyväkuntoinen liikenneväylä, mutta miksi silläkin ajetaan kuolemaan johtaneita kolareita?

Kun Juvalla sattui hiljattain kahden henkilön kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus, oli keli todella vaikea. Lumipyryn ja pölyävän lumen johdosta näkyvyys oli erittäin huono ja tien pinta liukas. Onnettomuuden uutisoinnissa nousi keskeisen huomion kohteeksi se, että onnettomuudessa rekan alle suistunut auto ajoi alinopeutta.

Ei suurimman sallitun nopeuden alittaminen ole rikos, vaikka uutisesta sellaisen kuvan saikin. Jos keli on huono liukkauden tai näkyvyyden johdosta, nopeutta pitääkin alentaa alle sallitun kattonopeuden. Minusta tuntuu, että 60 kilometrin tuntinopeus siinä myräkässä oli ihan riittävän korkea.

Viitostiellä on kelistä riippumatta kaahareita, jotka ovat liikkeellä maailman omistajan elkein. Osa  roikkuu muutaman metrin päässä edellä kulkevan puskurista, osa puhaltaa ohi välittämättä mitään omasta tai ohitettavan näkyvyydestä. Kun varovainen ajaja yrittää sopeuttaa oman ajonsa muiden kaahailun lomaan, saattaa hän itsekin tehdä virheen. Ehkä jostain tämäntapaisesta oli kysymys Juvankin kolarissa.

Ohituskaistat ovat talvisin ainakin pöllyvävän lumen aiakana varsinaisia onnettomuuksien aiheuttajia. Joukossa on aina kuljettajia, jotka paahtavat ohituskaistalla edellään ajavasta autosta ohi, vaikka ohitettavakin ajaisi ylinopeutta vaaratinteen välttämiseksi. Pitäähän ohituskaistalla ohi ajaa.

Ajelin joulukuun puolivälissä Nelostietä Oulusta etelän suuntaan. Keli oli hyvä ja tiellä on pääsääntöisesti 80 km/h nopeusrajoitus. Vaikka ohittelu olisi niissä oloissa ollut aika turvallista, tyytyivät autoilijat ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta. Vaikka liikennettä oli kohtalaisesti, autojen välillä oli vähintään 100 metrin turvaväli, jopa ylikin. Kyllä oli mukavan turvallista ajella Viitasaarelle asti, kun autoilijoilla oli järki päässä.

Viitostien kolarialttiutta päivitellessä on mediassa suunnattu kritiikkiä Päijänteen itärannalle, jossa on käynnissä Nelostien parannustyö. Sitä ei muka olisi saanut rakentaa ennen Viitostietä, kun nelosella on vähän liikennettä ja muutenkin joutavanpäiväinen tie.

Kun vanhaa Nelostietä ajeli ennen Toivovkasta Vaajakoskelle rekka-autojen välissä, tunsi olonsa tosi epävarmaksi. Jos joku eteläsavolainen olisi halunnut pitää tämän pätkän ennellaan ja siirtää rahat Viitoetielle, puhuu hän taatusti vastoin parempaa tietoa.

Mistähän johtuu, että Mäntyharjun sedulta Jyväskylän suuntaan lähtevät ovat jo vuosia ajaneet Mikkeliin ja sieltä edelleen Kangasniemelle ja Jyväskylään, vaikka matka on pitempi. Olisikohan syynä sittenkin parempi tie? Nyt tuo ongelma on poistunut, kun uusi, parannettu nelostie palvelee liikennettä Vaajakoskelta aina Leivonmäen seudulle asti.

Reino Nousiainen