RUUAN HINTA NOUSEE MONESTA SYYSTÄ

Suomi on ainut maa Euroopassa, jossa ruuan hinta on jatkanut nousuaan vielä vuodenvaihteen jälkeen. Syynä on mitä ilmeisemmin se, ettei kaupan kilpailu toimi. Ruokakauppa on liian vahvasti kahden kaupallisen toimijan käsissä.

Nyt kilpailu jää siihen, että kahvipaketin hintaa alennetaan muutama kerta vuodessa 50 sentillä.

Nyt maksetaan jo ennakkoon ruuan arvonlisäveron alennusta, joka syksyllä astuu voimaan. Sykyllä saattaa pieni muodollinen alennus veroon tulla, jotta alennus näyttäisi todelliselta. Todellisuudessa alennus menee suurimmalta osin kaupan katteisiin.

Järjestelyyn on ollut helppo varautua, kun politiikot ovat kehuskelleet arvonlisäveron alennuksella jo hallituskauden alusta alkaen. Vanhoina hyvinä aikoina sentään tehtiin devalvaatiot yllättäen, etteivät pelurit ehtineet toimenpiteestä merkittävästi hyötymään.

Nousuun muitakin syitä. Yksi tärkeimmistä on liikerakentamisen huuma, joka on saanut asukasmäärään nähden ylisuuret mittasuhteet. Asiakkaat tämän suurelta osin tarpeettoman rakentamisen lopulta maksavat.

Etelä-Savossa tilannetta pahentaa vielä mittava kesäasutus. Nyt kauppa investoi puitteisiin kahden kesän huippukuukauden tarpeisiin. Kesän jälkeen käyttämätöntä kapasiteettia on joka paikkakunnalla.

Eikä kauppa pysty kahdessa kuukaudessa ylisuuria investointeja kesäasukkailta perimään, vaan meillä vakituisilla asukkailla on joka ostoksessa pieni siivu niitä kustannusksia, jotka ylisuuresn kapasiteetin rakentamisesta aiheutuvat.

Kaupan ylisuuren kapasiteetin rakentaminen on myös median hellimää toimintaa. Medialla kun on asiassa oma lehmä ojassa. Suuri osa tuloista tulee ilmoitusmarkkinoista, jotka ainakin tilapäisesti elpyvät uuden kauppakeskuksen valmistuessa.

Se siitä asioiden kyseenalaistamisesta.

Reino Nousiainen